17. November 2014

Owner Earnings

In diesem Post geht es nicht um eine spezielle Investmentidee sondern darum, wie man die ausgewiesenen Gewinne von Unternehmen interpretiert. Bilanzierungsregeln sind kompliziert, und ab und an trifft man auf Unternehmen, deren Gewinn- und Verlustrechnungen ein ganzes Stück weit weg von der fundamentalen Ertragskraft sind, die hinter diesen Zahlen steht. Um die Ertragskraft zu messen, empfiehlt Berkshire Hathaway das Konzept der Owner Earnings, für deren Berechnung/Schätzung sowohl Daten aus der GuV, der Bilanz und der Kapitalflussrechnung benötigt werden (meist inklusive Vermerke im Anhang zum Konzernabschluss). 

Das Internet ist voll von Zitaten von Warren Buffett - meist kurze, knackige Sätze. Wer jedoch selber investieren will, sollte auch längeren Texten aus seiner Feder Beachtung schenken. Der hier vorgestellte Aufsatz ist einer von denen die mir persönlich am besten gefallen, weil das Konzept der Owner Earnings in meinen Augen Sinn macht und mir heute noch genauso viel nutzt wie früher, als ich angefangen habe, mir die ersten Bilanzen durchzulesen.

Ich habe mir angewöhnt, die Owner Earnings immer zu schätzen wenn ich mir ein Investment überlege, um die Qualität der ausgewiesenen Gewinne zu überprüfen. Es gibt genügend Unternehmen bei denen mir das nicht wirklich möglich ist, weil mir die Konzernbilanzen einfach zu kompliziert/nicht interpretierbar sind, was meist damit zusammenhängt dass ich das Geschäftsmodell nicht verstehe – ein Investment kommt dann schlicht und einfach nicht in Frage. Die Schätzung der Owner Earnings ist zeitaufwendig, da man sich zuerst die Zahlen besorgen muss, mit denen man rechnen will (Daten von Finanzportalen sind meist viel zu ungenau, zumindest die die gratis sind; ein Zugang zu einer Datenbank wie Capital IQ oder ähnliches ist mir wiederum zu teuer seit ich mit dem Studium fertig bin – heißt also: aus den Geschäftsberichten abtippen). Ich glaube aber, dass ich dadurch schon einigen Value-Traps entgangen bin.

Der folgende Text stammt aus dem Geschäftsbericht von Berkshire Hathaway von 1986, in dem Warren Buffett das Konzept der Owner Earnings anhand der damaligen Übernahme von Scott Fetzer erklärt – und auch darlegt, warum die einen oft erschlagenden Cash Flow- und EBITDA-Kennzahlen meist relativ wertlos sind. Ich habe mir überlegt, selbst einen Text zu verfassen, aber könnte den Sachverhalt wohl eh nicht so gut erklären. Außerdem ist Buffett’s Text, zumindest dafür dass es um Buchhaltung geht, recht amüsant geschrieben und immer noch aktuell, wenn auch nicht in allen Details: Goodwill wird heute nicht mehr regelmäßig abgeschrieben, sondern einem jährlichen Impairment-Test unterzogen, anderes aus Übernahmen entstandenes immaterielles Vermögen wir aber nach wie vor regelmäßig abgeschrieben (Customer relationships und ähnliches). 

Anmerkung: Wer den Text lieber in deutsch lesen würde: ich habe keine deutsche Übersetzung zum Posten zur Verfügung. Vielleicht kann Google helfen (als Microsoft-Aktionär müsste ich ja Bing empfehlen, aber das kennen halt nicht viele), ansonsten empfiehlt sich die deutsche Übersetzung des Buches von Lawrence Cunningham, in dem der Text enthalten ist. Auf Amazon: Essays von Warren Buffett: Das Buch für Investoren und Unternehmer



Aus dem Appendix des Geschäftsberichts 1986 von Berkshire Hathaway

Purchase-Price Accounting Adjustments and the "Cash Flow" Fallacy

First a short quiz: below are abbreviated 1986 statements of earnings for two companies. Which business is the more valuable?

Anklicken zum Vergößern
As you've probably guessed, Companies O and N are the same business - Scott Fetzer. In the "O" (for "old") column we have shown what the company's 1986 GAAP earnings would have been if we had not purchased it; in the "N" (for "new") column we have shown Scott Fetzer's GAAP earnings as actually reported by Berkshire.

It should be emphasized that the two columns depict identical economics - i.e., the same sales, wages, taxes, etc. And both "companies" generate the same amount of cash for owners. Only the accounting is different.

So, fellow philosophers, which column presents truth? Upon which set of numbers should managers and investors focus?

Before we tackle those questions, let's look at what produces the disparity between O and N. We will simplify our discussion in some respects, but the simplification should not produce any inaccuracies in analysis or conclusions.

The contrast between O and N comes about because we paid an amount for Scott Fetzer that was different from its stated net worth. Under GAAP, such differences - such premiums or discounts - must be accounted for by "purchase-price adjustments." In Scott Fetzer's case, we paid $315 million for net assets that were carried on its books at $172.4 million. So we paid a premium of $142.6 million.

The first step in accounting for any premium paid is to adjust the carrying value of current assets to current values. In practice, this requirement usually does not affect receivables, which are routinely carried at current value, but often affects inventories. Because of a $22.9 million LIFO reserve and other accounting intricacies, Scott Fetzer's inventory account was carried at a $37.3 million discount from current value. So, making our first accounting move, we used $37.3 million of our $142.6 million premium to increase the carrying value of the inventory.

Assuming any premium is left after current assets are adjusted, the next step is to adjust fixed assets to current value. In our case, this adjustment also required a few accounting acrobatics relating to deferred taxes. Since this has been billed as a simplified discussion, I will skip the details and give you the bottom line: $68.0 million was added to fixed assets and $13.0 million was eliminated from deferred tax liabilities. After making this $81.0 million adjustment, we were left with $24.3 million of premium to allocate.

Had our situation called for them two steps would next have been required: the adjustment of intangible assets other than Goodwill to current fair values, and the restatement of liabilities to current fair values, a requirement that typically affects only long-term debt and unfunded pension liabilities. In Scott Fetzer's case, however, neither of these steps was necessary.

The final accounting adjustment we needed to make, after recording fair market values for all assets and liabilities, was the assignment of the residual premium to Goodwill (technically known as "excess of cost over the fair value of net assets acquired"). This residual amounted to $24.3 million. Thus, the balance sheet of Scott Fetzer immediately before the acquisition, which is summarized below in column O, was transformed by the purchase into the balance sheet shown in column N. In real terms, both balance sheets depict the same assets and liabilities - but, as you can see, certain figures differ significantly.

Anklicken zum Vergrößern
The higher balance sheet figures shown in column N produce the lower income figures shown in column N of the earnings statement presented earlier. This is the result of the asset write-ups and of the fact that some of the written-up assets must be depreciated or amortized. The higher the asset figure, the higher the annual depreciation or amortization charge to earnings must be. The charges that flowed to the earnings statement because of the balance sheet write-ups were numbered in the statement of earnings shown earlier:
  1. $4,979,000 for non-cash inventory costs resulting, primarily, from reductions that Scott Fetzer made in its inventories during 1986; charges of this kind are apt to be small or non-existent in future years.
  2. $5,054,000 for extra depreciation attributable to the write-up of fixed assets; a charge approximating this amount will probably be made annually for 12 more years.
  3. $595,000 for amortization of Goodwill; this charge will be made annually for 39 more years in a slightly larger amount because our purchase was made on January 6 and, therefore, the 1986 figure applies to only 98% of the year.
  4. $998,000 for deferred-tax acrobatics that are beyond my ability to explain briefly (or perhaps even non-briefly); a charge approximating this amount will probably be made annually for 12 more years.
It is important to understand that none of these newly-created accounting costs, totaling $11.6 million, are deductible for income tax purposes. The "new" Scott Fetzer pays exactly the same tax as the "old" Scott Fetzer would have, even though the GAAP earnings of the two entities differ greatly. And, in respect to operating earnings, that would be true in the future also. However, in the unlikely event that Scott Fetzer sells one of its businesses, the tax consequences to the "old" and "new" company might differ widely.

By the end of 1986 the difference between the net worth of the "old" and "new" Scott Fetzer had been reduced from $142.6 million to $131.0 million by means of the extra $11.6 million that was charged to earnings of the new entity. As the years go by, similar charges to earnings will cause most of the premium to disappear, and the two balance sheets will converge. However, the higher land values and most of the higher inventory values that were established on the new balance sheet will remain unless land is disposed of or inventory levels are further reduced.

* * *

What does all this mean for owners? Did the shareholders of Berkshire buy a business that earned $40.2 million in 1986 or did they buy one earning $28.6 million? Were those $11.6 million of new charges a real economic cost to us? Should investors pay more for the stock of Company O than of Company N? And, if a business is worth some given multiple of earnings, was Scott Fetzer worth considerably more the day before we bought it than it was worth the following day?

If we think through these questions, we can gain some insights about what may be called "owner earnings." These represent (a) reported earnings plus (b) depreciation, depletion, amortization, and certain other non-cash charges such as Company N's items (1) and (4) less ( c) the average annual amount of capitalized expenditures for plant and equipment, etc. that the business requires to fully maintain its long-term competitive position and its unit volume. (If the business requires additional working capital to maintain its competitive position and unit volume, the increment also should be included in ( c). However, businesses following the LIFO inventory method usually do not require additional working capital if unit volume does not change.)

Our owner-earnings equation does not yield the deceptively precise figures provided by GAAP, since( c) must be a guess - and one sometimes very difficult to make. Despite this problem, we consider the owner earnings figure, not the GAAP figure, to be the relevant item for valuation purposes - both for investors in buying stocks and for managers in buying entire businesses. We agree with Keynes's observation: "I would rather be vaguely right than precisely wrong."

The approach we have outlined produces "owner earnings" for Company O and Company N that are identical, which means valuations are also identical, just as common sense would tell you should be the case. This result is reached because the sum of (a) and (b) is the same in both columns O and N, and because( c) is necessarily the same in both cases.

And what do Charlie and I, as owners and managers, believe is the correct figure for the owner earnings of Scott Fetzer? Under current circumstances, we believe ( c) is very close to the "old" company's (b) number of $8.3 million and much below the "new" company's (b) number of $19.9 million. Therefore, we believe that owner earnings are far better depicted by the reported earnings in the O column than by those in the N column. In other words, we feel owner earnings of Scott Fetzer are considerably larger than the GAAP figures that we report.

That is obviously a happy state of affairs. But calculations of this sort usually do not provide such pleasant news. Most managers probably will acknowledge that they need to spend something more than (b) on their businesses over the longer term just to hold their ground in terms of both unit volume and competitive position. When this imperative exists - that is, when ( c) exceeds (b) - GAAP earnings overstate owner earnings. Frequently this overstatement is substantial. The oil industry has in recent years provided a conspicuous example of this phenomenon. Had most major oil companies spent only (b) each year, they would have guaranteed their shrinkage in real terms.

All of this points up the absurdity of the "cash flow" numbers that are often set forth in Wall Street reports. These numbers routinely include (a) plus (b) - but do not subtract ( c) . Most sales brochures of investment bankers also feature deceptive presentations of this kind. These imply that the business being offered is the commercial counterpart of the Pyramids - forever state-of-the-art, never needing to be replaced, improved or refurbished. Indeed, if all U.S. corporations were to be offered simultaneously for sale through our leading investment bankers - and if the sales brochures describing them were to be believed - governmental projections of national plant and equipment spending would have to be slashed by 90%.

"Cash Flow", true, may serve as a shorthand of some utility in descriptions of certain real estate businesses or other enterprises that make huge initial outlays and only tiny outlays thereafter. A company whose only holding is a bridge or an extremely long-lived gas field would be an example. But "cash flow" is meaningless in such businesses as manufacturing, retailing, extractive companies, and utilities because, for them, ( c) is always significant. To be sure, businesses of this kind may in a given year be able to defer capital spending. But over a five- or ten-year period, they must make the investment - or the business decays.

Why, then, are "cash flow" numbers so popular today? In answer, we confess our cynicism: we believe these numbers are frequently used by marketers of businesses and securities in attempts to justify the unjustifiable (and thereby to sell what should be the unsalable). When (a) - that is, GAAP earnings - looks by itself inadequate to service debt of a junk bond or justify a foolish stock price, how convenient it becomes for salesmen to focus on (a) + (b). But you shouldn't add (b) without subtracting ( c) : though dentists correctly claim that if you ignore your teeth they'll go away, the same is not true for ( c) . The company or investor believing that the debt-servicing ability or the equity valuation of an enterprise can be measured by totaling (a) and (b) while ignoring ( c) is headed for certain trouble.

* * *

To sum up: in the case of both Scott Fetzer and our other businesses, we feel that (b) on an historical-cost basis - i.e., with both amortization of intangibles and other purchase-price adjustments excluded - is quite close in amount to ( c) . (The two items are not identical, of course. For example, at See's we annually make capitalized expenditures that exceed depreciation by $500,000 to $1 million, simply to hold our ground competitively.) Our conviction about this point is the reason we show our amortization and other purchase-price adjustment items separately in the table on page 8 and is also our reason for viewing the earnings of the individual businesses as reported there as much more closely approximating owner earnings than the GAAP figures.

Questioning GAAP figures may seem impious to some. After all, what are we paying the accountants for if it is not to deliver us the "truth" about our business. But the accountants' job is to record, not to evaluate. The evaluation job falls to investors and managers.

Accounting numbers, of course, are the language of business and as such are of enormous help to anyone evaluating the worth of a business and tracking its progress. Charlie and I would be lost without these numbers: they invariably are the starting point for us in evaluating our own businesses and those of others. Managers and owners need to remember, however, that accounting is but an aid to business thinking, never a substitute for it.

5. November 2014

Hornbach – Value im DIY-Markt

Jippie jaja jippie jippie jaay. Ob das richtig geschrieben ist lasse ich einmal dahingestellt, aber die meisten Leser werden die Werbung von Hornbach kennen. Die beiden Aktien der deutschen DIY-Kette (DIY: do it yourself) schreien jedenfalls kaufen. Das habe ich letztens auch getan, und zwar die Hornbach-Baumarkt Aktie, wie im Wikifolio ersichtlich ist.

Doch der Reihe nach. Der Hornbach-Konzern ist prinzipiell im DIY-Markt in Deutschland sowie in Österreich, den Niederlanden, Tschechien, der Schweiz, Rumänien, Schweden, Slowakei und in Luxemburg tätig. Deutschland trägt ca. zwei Drittel zum Umsatz bei, das restliche Drittel verteilt sich auf die anderen Länder. Mit dem Handelsgeschäft ist das Immobiliengeschäft verbunden, das zwar für stille Reserven in der Bilanz sorgt, aber auf das ich nach meiner Erfahrung mit Tesco nicht allzu viel gebe. Wichtig ist das operative Geschäft im Handel.

Holding oder Baumarkt?

Neben dem DIY-Geschäft betreibt Hornbach auch ein Baustoffgeschäft und eben das Immobiliengeschäft. Der Konzernaufbau und die Eigentümerstruktur sind kompliziert genug für ein so kleines Unternehmen, deswegen hier ein Überblick (aus dem Geschäftsbericht der Holding):

 Anklicken zum Vergrößern

Sowohl die Hornbach Holding als auch die Hornbach-Baumarkt AG notieren an der Börse.
  • Holding: nur die Vorzugsaktien, Stammaktien (mit Stimmrechten) im Besitz der Hornbach Familientreuhand GmbH
  • Baumarkt: 76,4% im Besitz der Holding, Rest an der Börse (Stammaktien)

Soweit ich das verstanden habe betreibt die Holding zwar ein eigenes Immobiliengeschäft, die Hornbach-Baumarkt aber ebenfalls. Wie auch immer, es rentiert sich die Kapitalrenditen der einzelnen Bereiche über die Jahre zu studieren, vor allem da sie sich aus der Segmentberichterstattung der beiden Gesellschaften halbwegs ableiten lassen.

ROIC (EBIT / Invested Capital):


Anklicken zum Vergrößern

Die Zahlen sind mit etwas Vorsicht zu genießen, da sie teilweise aus verschiedenen Geschäftsberichten (Holding und Baumarkt) stammen und nicht alle Daten bis ins letzte Detail zu jedem Geschäftsbereich verfügbar sind. Für einen groben Überblick sind sie allerdings mehr als gut genug.

Es ist relativ eindeutig, dass die Baumärkte der Geschäftsbereich mit der höchsten Kapitalrendite sind, und das eigentlich immer schon. Das ist auch der Grund warum ich mich für die Baumarkt-Aktie entschieden habe, und nicht für die Vorzugs-Aktie der Holding. Bewertungstechnisch (KBV, KGV) sind die beiden Aktien ja relativ ähnlich, bei der Hornbach-Baumarkt erhält man jedoch
  • den verhältnismäßig größeren Anteil am rentableren DIY-Baumarkt-Geschäft,
  • die höhere Dividendenrendite, weil die Holding das Kapital in die (bisher) relativ wenig rentable Baustoff Union steckt, anstatt auszuschütten und
  • den weniger verschuldeten Teilbereich des Konzerns (obwohl das bei einer Pleite wohl kaum eine Rolle spielen würde - ich gehe allerdings nicht von so einem Horrorszenario aus).

Harter Wettbewerb in Deutschland – Konsolidierung läuft

Innerhalb des Baumarktgeschäftes ist Deutschland der wichtigste Markt. Der deutsche Handel ist brutal kompetitiv, was an dem stark fragmentierten Markt liegt. Prinzipiell ist eine Konsolidierung zu erwarten, für die die Pleite von Praktiker den Startschuss gab – einem der aggressivsten Wettbewerber. Auch andere Unternehmen ächzen unter dem harten Wettbewerb. Hornbach arbeitet hier mit (im Vergleich zum internationalen Geschäft) sehr niedrigen Margen, blieb jedoch immer profitabel. Angesichts der sehr konservativen Herangehensweise des Hornbach-Managements (die Lektüre der Geschäftsberichte ist sehr zu empfehlen) erwarte ich, dass Hornbach als einer der Profiteure aus dieser Konsolidierung herausgehen wird, wobei danach auch höhere Margen vorstellbar sind.

Operative Margen

Anklicken zum Vergrößern

Angesichts fehlender Informationen konnte ich hier keine Trennung zwischen Baumarkt und Immobiliengeschäft vornehmen, vermute jedoch, dass Ausreißer wie 2009 eine Ausnahme sind. 

Anzahl Filialen & Marktanteil

Anklicken zum Vergrößern

In den letzten 10 Jahren hat sich Hornbach auf die Expansion im Ausland konzentriert, was angesichts der Wettbewerbssituation auch richtig war. Der starke Fokus auf Projekt-Kunden lies Hornbach in Deutschland dennoch konstant Marktanteile dazugewinnen – auf inzwischen ca. 10%. Im aktuellen Geschäftsjahr eröffnete Hornbach bereits 3 neue Filialen in Deutschland, bis zum Ende des Geschäftsjahres werden noch ein paar dazukommen (darunter auch einige übernommene Standorte von Praktiker).

Kauf

Alles in allem ist Hornbach ein gut geführter Konzern. Die Aktie notiert auf Niveau des Buchwertes je Aktie von ca. 28 EUR und Hornbach hat die Möglichkeit als einer der großen Profiteure aus der Konsolidierung des deutschen DIY-Marktes hervorzugehen, was sich in steigenden Gewinnen niederschlagen sollte.

Gewinn, Dividende und Buchwert je Aktie

Anklicken zum Vergrößern

In den ersten 6 Monaten des aktuellen Geschäftsjahres hat Hornbach-Baumarkt übrigens EUR 2,58 je Aktie verdient, was gegenüber dem Vorjahr eine starke Steigerung bedeutet. Allerdings ist das Geschäft stark saisonal und vom Wetter beeinflusst: die zweite Jahreshälfte (Herbst/Winter) bringt normalerweise wesentlich schwächere Ergebnisse als die erste (Frühjahr/Sommer).

Ich sehe die normalisierte Ertragskraft irgendwo bei EUR 2,50 pro Aktie – wie erwähnt mit Potenzial zu (kräftigen) Steigerungen. Ein KGV um 11 herum erscheint mir recht günstig für dieses Potenzial, und stellt eine faire Bewertung dar, sollte sich das erhoffte Wachstum nicht einstellen.



Lesenswert:

Value and Opportunity4-teilige Serie (2011):